Jak napisać książkę biznesową, ekspercką?

jak napisać książkę biznesowąOd jakiegoś czasu obserwuję wzrost zainteresowania książkami biznesowymi. I nie myślę o kupnie, tylko o osobach, które chcą napisać własną książkę. Bo książka biznesowa, ekspercka to możliwość zarobienia, wzmocnienia swojej marki, dotarcia do nowych klientów. Poza tym, nie bez znaczenia jest zwykłe pragnienie posiadania własnej książki. Możliwość wyrażenia się, podzielenia się ty, co wiem.

W teorii wydaje się to proste i działające cuda. W praktyce – zanim zaczniesz pisać i sprzedawać swoją książkę biznesową, warto, byś wzięła pod uwagę kilka elementów.

Kiedy zacząć pisać swoją książkę biznesową?

Ja nie przypadkowo nazywam książki biznesowe książkami eksperckimi. Moim zdaniem książkę biznesową, ekspercką czy po prostu poradnikową zaczynasz pisać wtedy, gdy już masz za sobą pewne doświadczenie. Gdy Twoja wiedza naprawdę jest Twoją wiedzą, sprawdzoną przez Ciebie i Twoich klientów. Gdy jesteś pewna, że Twoje rozwiązania naprawdę działają. I to nie w teorii a w praktyce.

Co mam na myśli? Jeśli jesteś przykładowo coachem, na początku swojej drogi zawodowej, Twoja wiedza opiera się na ty, czego nauczyłaś się od innych. Czy to na studiach czy z książek. Może też się opierać na Twoim własnym osobistym doświadczeniu. Można powiedzieć, że Twoja wiedza i doświadczenie w dużej mierze to kalka wiedzy i doświadczenia innych osób. I to jest w porządku, bo każdy od czegoś takiego zaczyna. Jednak to za wcześnie, moim zdaniem, abyś zaczęła pisać książkę. To jest dobry moment na pisanie bloga zawodowego.

Z czasem, z każdym kolejnym klientem zwiększa się Twoje doświadczenie, wiedza. Ewoluuje Twój program i podejście. I gdy czujesz, że to, co robisz już naprawdę jest Twoje – czas na pisanie książki.

Od czego zacząć pisanie książki biznesowej?

Powtórzę to, co kiedyś pisałam w artykule „Jak napisać poradnik”. Przede wszystkim zaczynasz od określenia dla kogo tę książkę piszesz. Kim jest Twój czytelnik idealny? Czego potrzebuje i co jest dla niego wartością. Pod czytelnika określasz swój temat. Ważne, by był to temat, który naprawdę Cię pasjonuje, na którym się znasz i po który sięgnie Twój Czytelnik Idealny.

Kolejnym krokiem, może być odpowiedzenie sobie na pytania: „Po co tę książkę piszę? Jaki cel nią chcę zrealizować? Co jej napisanie da mi? A co przeczytanie da mojemu czytelnikowi”.

Moim zdaniem etapem, którego nie możesz pominąć jest stworzenie konspektu, czyli planu Twojej książki, który odzwierciedli jej strukturę i kolejno poruszaną tematykę. Dzięki temu Twoja książka będzie logiczna i spójna.

jak napisać książkę biznesową

Ile czasu zajmuje napisanie i wydanie książki?

Na to pytanie nie ma jednej właściwej odpowiedzi. Wszystko zależy od Twojego doświadczenia, rozpisania, liczby stron, którą napiszesz i czasu, którym autentycznie dysponujesz. Na czas pisania książki może też wpłynąć to, czy piszesz tylko „ze swojej głowy”, czy też sięgasz do źródeł. Uzupełniasz swoją wiedzę wiedzą innych ekspertów.

Co mam na myśli rozpisanie? Jeśli piszesz dużo na co dzień, napisanie jednej strony może Ci zająć raptem kilkanaście minut. Gdy jednak nie piszesz na co dzień, na początku pisanie może przychodzić opornie i napisanie jednej strony może Ci zająć naprawdę sporo czasu. I to jest normalne. Jednak warto wziąć to pod uwagę, gdy zasiadasz do pisania.

Warto też zastanowić się, ile projektów teraz realizuję, ile czasu autentycznie mogę przeznaczyć na pisanie. Czy będzie to na przykład jeden dzień w tygodniu czy określony czas każdego dnia.

Jedna z moich kursantek napisała książkę poradnikową w niecałe trzy miesiące. Inna potrzebowała pół roku.

Gdy myślisz o ramach czasowych, weź też pod uwagę, że książka zanim pojawi się w wersji fizycznej potrzebuje przejść przez proces redakcji, korekty, korekty technicznej. A to proces, który może trwać kilka tygodni.

Czy na książce biznesowej można zarobić?

Tak. O ile o to zadbasz. Oczywiście trochę inaczej to będzie wyglądało, jeśli zdecydujesz się na współpracę z wydawnictwem, inaczej gdy wejdziesz w rolę self-publisherki wydającej całkowicie sama.

Oczywiście na to, ile i czy zarobisz wpłyną takie czynniki jak Twoje zaangażowanie w sprzedaż i promocję książki. To, jak liczną publiczność już posiadasz i w jakim stopniu Twoja publiczność Ci ufa jest gotowa zapłacić Ci za Twoje usługi i produkty. Jeśli jesteś na początku swojej drogi i nie masz wokół siebie publiczności, fanów – załóż blog zawodowy, a pisanie i wydawanie książki odłóż w czasie. Naprawdę nie ma nic bardziej frustrującego niż wydanie książki, której nie masz komu sprzedać.

Warto też, żebyś wzięła pod uwagę, że na książce biznesowej nie tylko zarabia się bezpośrednio, ale również pośrednio. Co mam na myśli? Podam Ci swój przykład. Mam klientkę, która poznała mnie, kupując mój poradnik. Od tego czasu – siedem razy zapłaciła mi za różnie moje usługi. Zadziało się to, bo spodobało jej się moje podejście, które poznała, czytając książkę.

Chcesz napisać książkę biznesową? Zapraszam Cię na swój kurs pisania poradników i książek biznesowych. Do tej pory 80% moich klientów napisało książkę.

Doktor literaturoznawstwa, pisarka, trenerka kreatywnego pisania. Pi­sze, bo chce… Pracuje z osobami, które chcą pisać tak, by inni chcieli to czytać.
Ciekawy artykuł? Podziel się.Facebooktwittergoogle_pluslinkedinby feather

Czy chcesz otrzymać „Miniporadnik kreatywnego pisania”? Zapisz się na mój newsletter.

 

 



Bulk email software by FreshMail










4 odpowiedzi na „Jak napisać książkę biznesową, ekspercką?”

  • Pomocny materiał. Spotkałam się też z opcją,gdy pisze się książkę aby odpowiedzieć na wciąż te same zadawane nam pytania,a po prostu nie ma się czasu aby odpowiedzieć osobiście wszystkim 1:1,wiec pisze się książkę i dociera bezpośrednio z odpowiedziami do zainteresowanych.

  • Cieszę się Krzysiu, że dzięki grupie Uli znowu do Ciebie wpadłam. Przymierzam się właśnie do napisania poradnika, więc muszę dokładnie przejrzeć wszystkie Twoje wskazówki 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *