Kilka dni temu rozmawiałam z właścicielką sklepu internetowego z produktami z Włoch. W trakcie rozmowy (a raczej zajęć) padło pytanie, czy na blogu firmowym może pisać o swoich podróżach do Włoch. O przygodach, które przeżywa w słonecznej Italii. Jak sądzisz, co jej odpowiedziałam?
O czym pisać na blogu firmowym, zawodowym?
Odpowiedź jest prostsza, niż możesz przypuszczać: o tym, o czym chcą czytać Twoi czytelnicy. Tylko o czym oni chcą czytać? I kim oni są?
Musisz mieć świadomość, dla jakich osób piszesz.
Bo nie oszukujmy się, nie piszemy dla wszystkich; piszemy dla specyficznej grupy odbiorców. A nawet – piszemy dla jednej osoby. Piszemy dla naszego Idealnego Czytelnika. Lub Idealnej Czytelniczki.
Wrócę do sklepu z artykułami spożywczymi z Włoch. Kto po nie sięgnie? Czy przeciętny Kowalski, który zadowoli się chlebem z musztardą, jak mawiała kiedyś moja koleżanka? Nie sądzę. Raczej wyobrażam sobie, że ten mniej przeciętny Kowalski, który ceni sobie dobre jedzenie, a wręcz uwielbia włoską kuchnię. Intuicyjnie czuję, że może on (ona, ono) zwyczajnie w świecie kocha Włochy. Może wyjeżdża tam co jakiś czas, a będąc w Polsce, tęskni za klimatem i kuchnią tego kraju?
O czym ten mniej przeciętny Kowalski chciałby czytać? Czego w Internecie mógłby szukać? Przepisów, ale może równie chętnie poczytałby o Włoszech. Może zechce powspominać swoje podróże lub zacząć je planować? Domyślam się, że chętnie poczyta o włoskich przygodach właścicielki bloga.
Co może zrobić autorka bloga, by zyskać pewność?
Może zapytać. Bezpośrednio na blogu lub na swoim fanpage’u na Facebooku.
Zatem raz jeszcze: o czym pisać na blogu? Na blogu piszesz o tym, o czym chce czytać Twój Idealny Czytelnik. Proste, prawda?
Zapisz się na kurs pisania na blog.
Doktor literaturoznawstwa, pisarka, trenerka kreatywnego pisania. Pisze, bo chce… Pracuje z osobami, które chcą pisać tak, by inni chcieli to czytać.
9fh7aw
vccu2h
9vilsu