Jak skutecznie zebrać pieniądze w crowdfundingu?

Zacznijmy od tego, że chcesz wydać książkę i zdecydowałaś się na opcję płatną. Może już wiesz, że chcesz zebrać fundusze przez akcję crowdfundingową, bo ta forma bardzo Ci odpowiada. Ale czy wiesz, że nie każda akcja kończy się sukcesem? Że musisz się postarać, by przekonać ludzi do wpłacenia Ci pieniędzy?

Dzisiaj chcę się podzielić swoimi przemyśleniami i doświadczeniem z akcji, którą sama jakiś czas temu przeprowadziłam. Była to pierwsza moja akcja, ale w bardzo krótkim czasie zebrałam kwotę, która była mi potrzebna. A właściwie zebrałam 101% zakładanej sumy.

Jak wybrać platformę?

Platform do crowdfundingu jest kilka. Wszystkie są tak naprawdę dobre, ale każda z nich rządzi się trochę innymi zasadami. Wybierając platformę, warto sobie zadać kilka pytań:

  • Co jestem gotowa zrobić?
  • Czy chcę nakręcić filmik z promocją akcji czy jednak wolę z tego zrezygnować?

Na pewno pomocne bywają rozmowy z osobami, które już prowadziły taką akcję.

Gdy wybierałam platformę, zdecydowałam się na tę, która pozwalała mi odebrać moje fundusze, gdy zbiorę 80% zakładanej sumy. Większość platform wymaga, byś zebrała 100% (gdy zbierzesz mniej pieniądze wrócą do wpłacających). Te 80% pozwalało mi na większy spokój w trakcie zbiórki.

Od czego zacząć?

Tak jak przy pisaniu książki – od inspiracji. Wcale nie żartuję. Zanim stworzyłam i wrzuciłam na platformę swój projekt, przejrzałam kilka innych, by zorientować się, co mnie przyciąga, jakie nagrody mogę zaproponować. Dzięki temu wiedziałam, jak opisać swój projekt.

Na samym początku warto też zadać sobie pytania:

  • Dlaczego ludzie mają wesprzeć akurat mój projekt?
  • Dlaczego to, co robię, jest aż tak ważne, by przekonać świat, że to musi ujrzeć światło dzienne.

Pamiętaj też, by dokładnie przeliczyć, jakiej sumy potrzebujesz. Jeśli jest to wydanie książki, sprawdź, ile kosztuje redakcja, korekta, projekt okładki i druk. Dodaj do tego jeszcze podatek i opłatę za korzystanie z platformy. Tak – to, że zbierzesz pięć tysięcy nie znaczy, że na Twoje konto wpłynie pięć tysięcy. Przemyśl też, jakimi funduszami sama dysponujesz i za co możesz zapłacić z własnych środków.

Jak dobrać nagrody?

Bardzo ważnym elementem zachęcającym ludzi do wpłaty są nagrody, które rozdasz za wsparcie Twojego projektu. Warto naprawdę porządnie je przemyśleć. Dla mnie inspiracją były inne projekty, które przejrzałam. Widziałam, co mnie interesowało, co mi się nie podobało. Od razu też decydowałam, co chcę i mogę zrobić, a czego nie jestem w stanie zaproponować. Wiedziałam, że breloczki do kluczy, zakładki czy mydełka to nie dla mnie. Nie lubię gadżetów, więc nie czułabym się uczciwie, proponując nagrodę, co do której sama nie mam przekonania. Dlatego zamiast kubka z tytułem książki – wolałam odręcznie napisać list.

Wzięłam też pod uwagę, ile sama byłabym gotowa zapłacić za umieszczenie logo na okładce, czy całą stronę z reklamą w książce.

Jak promować projekt?

Właściwie promocja projektu nie różniła się szczególnie od promocji kursu czy wydanej książki. Nagrałam filmik zapraszający do wsparcia projektu. Pisałam posty na Facebooku. Ale zrobiłam też coś więcej. Na bieżąco – co drugi, trzeci dzień informowałam, jaką kwotę już mam zebraną. W ten sposób też zapraszałam do wsparcia projektu.

Po drugie do około 20 osób wysłałam osobistą wiadomość z informacją, że chcę wydać książkę i zbieram na to fundusze. Oczywiście wysyłając wiadomości prywatne, liczyłam się z tym, że mogę kogoś zrazić do siebie. Jednak większość osób bardzo życzliwie odpowiedziało na tego typu wiadomość. Niektórzy nawet mi podziękowali, że o nich pomyślałam.

Na zakończenie

Nie każdy projekt kończy się sukcesem, nie każdy też musi zakończyć się sukcesem. Jednak ważna jest, wiara w swój projekt. Trzeba wierzyć, że to, co robisz, jest wartościowe. Jeśli Ty w to nie uwierzysz, inni też nie uwierzą.

Jak Ci pomogę?

Jak wydać i skutecznie wypromować książkę, poradnikPrzez lata zbierałam wiedzę z zakresu wydawania książek. Rozmawiałam z wydawcami, redaktorami, autorami. Chodziłam na szkolenia z rynku wydawniczego i prawa autorskiego. Wiem, jakie pytania zadają początkujący autorzy i wiem, przed jakimi wyzwaniami stoją. Dlatego zdecydowałam się napisać i wydać poradnik „Jak wydać i skutecznie wypromować książkę?”. Bo wydanie książki i zdobycie serc czytelników jest możliwe.

 

Ciekawy artykuł? Podziel się.Facebooktwitterlinkedinby feather

5 odpowiedzi do “Jak skutecznie zebrać pieniądze w crowdfundingu?”

  1. Krzysiu, super wpis! Gratuluję udanej zbiórki. Dodałabym tylko tutaj, że Twój niewątpliwy sukces (zebrane 101% zakładanej kwoty) jest jednak owocem również Twojej wcześniejszej pracy. Gdyby nie wspaniała społeczność, która Cię otacza dzięki Twoim działaniom, myślę, że byłoby nieco trudniej.
    Uściski i pozdrowienia!

    1. Dziękuję za gratulację. Przyznam, że też długo się wahałam przy tej formie zbierania funduszy. Przy poprzedniej książce się nie zdecydowałam. Sądzę, że potrzebowałam „dojrzeć” do tego, by przeprowadzić taką akcję. Może u Ciebie jest podobnie?

  2. W zasadzie można rzec, że zrobiłem wszystko podobnie. Wybrałem platformę „bierz ile zbierzesz”, czyli zborę część realizuję część wydania. Resztę dokładam sam – mam nadzieję, że zwróci mi się, gdy sprzedam wydrukowane książki. Napisałem około 500 osobistych wiadomości do bliższych i dalszych znajomych … chyba źle trafiłem…
    Tak naprawdę muszę to poważnie przemyśleć, bo mam prawie gotowe kolejne przedsięwzięcia.
    Dzięki za wpis.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *