Storytelling na blogu – jak pisać o trudnych tematach

storytelling na bloguJakiś czas temu spotkałam się z absolwentkami programu „Prosperuj jako coach”. Rozmawiałyśmy o pisaniu poradnika, a także o tworzeniu artykułów na blog. Jedna z uczestniczek zadała pytanie, jak pisać, by treść była ciekawa dla odbiorców. Podpowiedziałam między innymi, by zastosowała technikę storytellingu.

Nudne, trudne, ważne?

Gdy prowadzimy blog firmowy, zdarza się, że poruszamy tematykę trudną lub – wydawałoby się – nudną, chociaż ważną. Przykład? Założę się, że większości z Was zagadnienie prawa autorskiego może wydawać się nudne, chociaż zdajecie sobie sprawę, że jest to ważny temat. Nudne ze względu na język prawniczy, języka ustaw, który jest suchy i mało przyjazny dla przeciętnego odbiorcy. Jak zatem ciekawie napisać o ochronie praw autorskich?

Gdybyś prowadziła blog dla prawników, oczywiście mogłabyś posługiwać się językiem charakterystycznym dla prawników i pisać w stylu, w jakim pisze się ustawy. Tyle że Ty chcesz dotrzeć do innej grupy czytelników: do początkujących pisarzy i autorów blogów, których język prawniczy najprawdopodobniej nudzi.

Storyteling – opowiedz historię

Co możesz zrobić? Zamiast cytować ustawę, zamiast od myślników wyliczać, co warto wiedzieć, możesz opowiedzieć historię autorki, która odkryła, że ktoś publikuje jej teksty, podpisując je swoim nazwiskiem. Tak, możesz opowiedzieć, jak się poczuła, co zrobiła, jaki efekt to wywołało.

A teraz szczerze. Co wolisz przeczytać? Fragment ustawy o ochronie praw autorskich czy historię autorki, która walczyła o swoje prawa? Założę się, że drugą wersję. Mam rację…?

Prawda jest taka, że jeśli nawet najnudniejszy lub najtrudniejszy temat włożymy w historię, stanie się on ciekawy dla odbiorców. Na tym polega magia storytellingu, który lubię nazywać człowieczeństwem. Zamiast więc pisać o miłości, opisz historię ludzi zakochanych. Zamiast pisać o prawie autorskim, napisz o pisarce, która walczyła o swoje prawa.

P.S. 1. W marcu 2017 r. rusza kurs pisania na blog zawodowy. Zapraszam.

P. S. 2. Zapraszam na warsztaty, które będę prowadziła w ramach Festiwalu Progressteron:

ide-uwolnij-mocWarsztaty „Odwaga, by pisać”
2 października – Poznań
15 października – Wrocław
5 listopada – Warszawa

Warsztaty „Jak pisać na blog zawodowy?”
2 października – Poznań
15 października – Wrocław

Warsztaty „Jak wydać i wypromować książkę?”
2 października – Poznań

Warsztaty ze stroytellingu
5 listopada – Warszawa

Doktor literaturoznawstwa, pisarka, trenerka kreatywnego pisania. Pi­sze, bo chce… Pracuje z osobami, które chcą pisać tak, by inni chcieli to czytać.
Ciekawy artykuł? Podziel się.Facebooktwittergoogle_pluslinkedinby feather

Czy chcesz otrzymać „Miniporadnik kreatywnego pisania”? Zapisz się na mój newsletter.

 

 



Bulk email software by FreshMail










2 odpowiedzi na „Storytelling na blogu – jak pisać o trudnych tematach”

  • Szkoda, że w administracji publicznej tak trudno się przebić z takim podejściem nawet w przypadku materiałów informacyjnych, które z założenia mają ułatwiać ludziom zrozumienie skomplikowanych procedur. Ale już np. Komisja Europejska czasem z tego narzędzia korzysta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *