Jak zapisać myśli bohatera

jak zapisać myśli bohatera„Słuchaj, mam problem. Nie wiem, jak zapisać myśli bohatera” – mniej więcej takie zdanie usłyszałam od jednej z moich pierwszych kursantek kilka lat temu. Kilka miesięcy temu, gdy zaczęłam prowadzić webinary, na czacie pojawiło się pytanie… Chyba już zgadłaś, że brzmiało: „Jak zapisać myśli bohatera”.

Zatem zdradzam kolejną wiedzę tajemną. Po artykule na temat sposobów zapisu dialogu czas zająć się myślami bohatera. Nieprzypadkowo piszę o nich w takiej kolejności, ponieważ część zasad dotyczących interpunkcji w dialogu pokrywa się z zasadami interpunkcji w zapisie myśli bohatera. Ale po kolei.

Jak zapisać myśli bohatera – odsłona pierwsza.

Nie może temu zaprzeczyć, chociaż czuje się zakłopotana. Ten tort to przecież tylko cukier, mąka i jaja – częścią jego uroku są nieuniknione niedoskonałości. Zdaje sobie z tego sprawę, oczywiście, że tak. Miała jednak nadzieję, że zdoła stworzyć znacznie doskonalsze dzieło niż to, które ostatecznie wyszło spod jej rąk (…)*.

Zauważyłaś, że powyższy fragment jest tak naprawdę zapisem myśli bohaterki, które całkowicie wtapiają się w narrację? Wręcz trudno odróżnić głos narratora od monologu wewnętrznego bohaterki. Myśli kobiety w żaden sposób nie są zaznaczone. Ani w gramatycznej formie, ani w zapisie graficznym.

Ty również możesz wpleść w narrację myśli swojego bohatera oraz zaznaczyć, że relacjonujesz bieg myśli. Wtedy zapis wyglądałby tak:

Laura cały czas myślała o tym, że tort to przecież tylko cukier, mąka i jaja – częścią jego uroku są nieuniknione niedoskonałości. Zdaje sobie z tego sprawę, oczywiście, że tak. Miała jednak nadzieję, że zdoła stworzyć znacznie doskonalsze dzieło niż to, które ostatecznie wyszło spod jej rąk (…).

Jak zapisać myśli bohatera?Jak zapisać myśli bohatera – odsłona druga.

Poniosła porażkę. Chciałaby się tym nie przejmować. Coś jest ze mną nie w porządku, myśli**.

W powyższym cytacie myśli bohaterki są już wyraźnie zaznaczone. Narrator dosłownie je przytacza. Zauważ, że po zakończeniu myśli bohaterki pojawia się przecinek, a po nim czasownik „myśli”. Zamiast przecinka mógłby pojawić się myślnik:

Poniosła porażkę. Chciałaby się tym nie przejmować. Coś jest ze mną nie w porządku – myśli.

 

Jak zapisać myśli bohatera – odsłona trzecia.

Przy zapisie myśli bohatera możesz posłużyć się również kursywą lub znakiem cudzysłowu.

Poniosła porażkę. Chciałaby się tym nie przejmować. Coś jest ze mną nie w porządku, myśli.
Poniosła porażkę. Chciałaby się tym nie przejmować. „Coś jest ze mną nie w porządku” – myśli.

Jak zapisać myśli bohatera – odsłona czwarta.

Może już zauważyłaś, że interpunkcja w zapisie myśli bohatera bardzo przypomina tę z dialogu. Jeśli jeszcze nie czytałaś artykułu „Jak zapisać dialog”, zerknij do niego i przenieś opisane w nim zasady do zapisu myśli bohatera.

 

*M. Cunningham, Godziny, przeł. M. Charkiewicz i B. Gontar, Poznań 2003, s. 151–152.
**Tamże, s. 152.

Piszę, bo chcę. Poradnik kreatywnego pisaniaP.S.
Polecam książkę „Piszę, bo chcę. Poradnik kreatywnego pisania”.

Ciekawy artykuł? Podziel się.Facebooktwittergoogle_pluslinkedinby feather

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *